Alexander Pavlovsky

Alexander Pavlovsky is oprichter en eerste violist van het wereldberoemde Jerusalem Quartet, en daarnaast een veelzijdig en internationaal veelgevraagd kamermusicus, solist en pedagoog.

Alexander werd geboren in Kyiv, Oekraïne, en emigreerde met zijn familie naar Israël in 1991. Hij voltooide zijn opleiding aan de Jerusalem Academy of Music and Dance bij Professor Matvey Liberman en is volger van de school van David Oistrach.

Met het Jerusalem Quartet treedt hij geregeld op in de grote steden in Noord-Amerika, o.a. in New York, Chicago, Los Angeles en Philadelphia, en in Europa vierde het kwartet triomfen in concertzalen als de Tonhalle Zürich, de Münchner Herkulessaal, Wigmore Hall in Londen, de Salle Pleyel in Parijs en het Berliner Konzerthaus. Hiernaast maakt het ensemble regelmatig tournees naar Azië en Australië.

Als solist en kamermuziekspeler was hij onder meer te gast tijdens internationale festivals in Verbier, Schleswig-Holstein, Gstaad, Rheingau, Salzburg en Amsterdam, en tijdens de Schubertiade in Oostenrijk.

Alexander Pavlovsky werkte samen met fameuze musici als Sir András Schiff, Daniel Barenboim, Mitsuko Uchida, Jessye Norman, Alexander Melnikov, Denis Kozhukhin, Menahem Pressler, Natalia Gutman, Joshua Bell, Sharon Kam, Alisa Weilerstein, Martin Frost, Andreas Ottensamer en Tabea Zimmermann. Ook trad hij op met het Szymanowski Quartet, Belcea Quartet, Quartetto di Cremona en Cuarteto Quiroga, Pražák Quartet en Vermeer Quartet.

De vele cd-opnamen die hij maakte met het Jerusalem Quartet wonnen maar liefst drie BBC Music Magazine Awards en een aantal Diapasons D’Or.

Sinds 2022 bekleedt Alexander Pavlovsky een professoraat op het gebied van kamermuziek voor strijkers aan de Universiteit van Graz, en sinds 2009 is hij artistiek leider van de Zeister Muziekdagen & Masterclasses. Daarnaast geeft hij masterclasses in Europa, Noord-Amerika en Azië. Door Alexanders kennis en ervaring wordt hij door zijn studenten van grote waarde beschouwd op het gebied van hun ontwikkeling op (persoonlijke en ensemble-)klank en podium-performance.

Alexander Pavlovsky bespeelt een Stradivarius uit 1696, die hem in bruikleen werd gegeven door een anonieme weldoener, en een Stefan-Peter Greiner viool uit 2009. https://www.jerusalem-quartet.com/

Artistiek leider Alexander Pavlovsky: “Het gaat bij de Zeister Muziekdagen om diepgewortelde ervaring en liefde voor de kamermuziek, en het delen van kennis en ervaring tussen de musici onderling en met een breed publiek, ten aanzien van kamermuziek in het algemeen en het strijkkwartet in het bijzonder, de al 250 jaar bestaande ultieme vorm van kamermuziek. Ik nam in 1995 en 1997 met het Jerusalem Quartet als student deel aan de masterclasses van de Zeister Muziekdagen en weet als geen ander hoe belangrijk het is om zo vroeg mogelijk kennis te maken met het samenspelen in een strijkkwartet. Vroeg beginnen en stimulerende begeleiding zijn van grote waarde voor je latere ontwikkeling als musicus. Het gaf mij een onmisbare ervaring voor mijn ontwikkeling. En dat geldt ook voor solisten. Leren spelen in kwartetvorm betekent leren op elkaar te letten, aandachtig te luisteren, te anticiperen op het spel van de anderen en zo een balans te vinden waardoor één stem ontstaat. Het is samen toewerken naar een resultaat en elkaar daarbij stimuleren en ondersteunen. Spelen in een kwartet is een van de moeilijkste, maar ook mooiste vormen van musiceren.

Zeister Muziekdagen wordt gesteund door