ADAM Quartet

Margot Kolodziej – viool
Julia Kleinsmann – viool
Minna Svedberg – altviool
Renée Timmer – cello

ADAM Quartet aan de picnic bij de slotmarathon van de Zeister Muziekdagen 2024

Met een frisse blik zoekt het ADAM Quartet naar manieren om haar eigen licht te laten schijnen op het strijkkwartet en daarbij trouw te blijven aan de essentie van het genre.

Het ADAM Quartet maakt deel uit van de Nederlandse Strijkkwartet Academie (NSKA), waar het sinds 2022 de voltijds tweejarige postacademische opleiding volgt. In 2023 is het kwartet geselecteerd om deel uit te maken van het Music Cultural Heritage Talent Platform (MERITA) en in 2024 zullen zij Quartet in Residence zijn tijdens de Zeister Muziekdagen.

Vol lef en enthousiasme debuteerde ADAM op de grote Nederlandse podia en festivals, zoals Het Concertgebouw, Tivoli Vredenburg, Strijkkwartet Biënnale Amsterdam, Grachtenfestival, Stift Festival, Klassifest, Down the Rabbit Hole, Schiermonnikoog Festival en het Storioni Festival. In 2021 ontving het kwartet het Strijkkwartet Stipendium van het Kersjes Fonds. Het ADAM Quartet ontving masterclasses van leden van onder andere Quatuor Danel, Quatuor Ébène, Ysaÿe Quartet, Quartetto di Cremona en het Jerusalem Quartet.

Het eigentijdse perspectief van het ADAM Quartet heeft al tot veel interessante samenwerkingen en crossover-programma’s geleid waarbij ze met veel plezier andere muziekstijlen en disciplines verkennen. Naast het traditionele repertoire brengt het kwartet graag muziek van hedendaagse componisten in première.

Het ADAM Quartet over de Musethica-week voorafgaand aan Lenteconcert 2023

“Afgelopen lente waren we in Zeist (en omgeving) als onderdeel van Musethica. Dit heeft enorm veel indruk op ons gemaakt: niet alleen door de geweldige lessen en het samenspel met Avri Levitan maar ook door de vele concerten op ongewone plekken. Het concept van Musethica, de band tussen publiek en spelers onderzoeken en versterken, zullen we als kwartet meenemen in onze verdere carrière.
We brachten muziek bij Christophorus Amerpoort, waar kinderen met ernstige verstandelijke beperkingen spontaan begonnen te dansen en zingen bij het horen van Beethoven. Dit was volgens de verzorgers uitzonderlijk omdat de kinderen normaliter niet met vreemde mensen contact zochten, laat staan dat ze om hen heen begonnen te dansen en zingen.
Ook brachten we muziek in een TBS-kliniek, waar de directeur geloofde dat muziek kon helpen bij het cognitieve herstel van de cliënten. Deze cliënten, variërend van ruige types tot schuchtere jonge mensen, voegden zich samen in de kantine om naar Brahms te komen luisteren. Een man wist ons te vertellen dat dit zijn eerste lichtpuntje was in ruim vier jaar.
In AZC Soesterberg waren we erg onder de indruk van de omstandigheden van de bewoners. Desondanks werden wij hartelijk ontvangen in een tot kantine omgetoverde container. Een van de bewoners, een tandarts die ondanks zijn korte verblijf vloeiend Nederlands sprak, introduceerde ons. De westerse muziek, nieuw voor veel van de bewoners, werd soms als grappig ervaren. Dit gaf ons ook weer een frisse blik op de muziek die we maken, waar onze oren – soms misschien te veel – aan gewend zijn.
De muziek die we speelden  – Beethoven, Brahms en Stravinsky – riep bij dit verrassende en gevarieerde publiek hele bijzondere reacties op. Deze reactie was voornamelijk primair, wat anders is dan het publiek waar we normaal gesproken voor spelen. Dit heeft ons veel geleerd over hoe onze muziek overkomt en deze kennis zullen we bij het instuderen van nieuw repertoire en de manier waarop we het podium benaderen in de toekomst gebruiken.
Ons laatste concert in de Grote Kerkzaal, met publiek dat niet danste en niet zong maar aandachtig en stil naar ons luisterde, voelde na deze week als een nieuwe ervaring. Deze Musethica week heeft ons ongelooflijk veel gebracht, zowel op muzikaal als persoonlijk vlak.”

Website  Facebook Instagram  Youtube

Zeister Muziekdagen wordt gesteund door